Home > Rohaniyat, Tasawwur Amal Tarbawi > Gerhana Rohani Yang Mencelarukan.

Gerhana Rohani Yang Mencelarukan.

vlcsnap-52683.png( Khas untuk mereka yang mewakafkan diri kepada Allah sebagai pejuang.) 

Rata-rata umat Islam tidak lagi bertanya saudaranya, berapakah al-quran yang telah dibaca, direnung, difikirkan, difahami, diukur dengan penerimaan hatinya dan penghayatan anggota pancainderanya. Mereka juga tidak lagi menasihati sesama mereka tentang anak-anak dan penghayatan agamanya; tentang iman, tentang akhlak dan perhambaan. Jauh selakali berbicara mengenai perjuangan yang perlu diperbetulkan. 

Apakah saudara dari golongan mereka? Jika saudara seorang muslim, saudara telah memiliki asas-asas iman dan fikrah perjuangan. Jika saudara pernah melalui jalan-jalan pentarbiahan saudara adalah pendakwah yang membawa fikrah. 

Apakah yang menghantui pemikiran dan hati saudara menjadikan saudara hilang matlamat, buntu untuk memulakan langkah pertama dan membiarkan fikrah yang terpendam di dalam fikiran itu di letak dalam bakup file selama-lamanya atau dizipkan.

Sedangkan jika fikrah itu dibisikkan sahaja ia akan mampu menggegarkan jiwa dan meretakkan cengkerang kufur yang menutup pintu hati saudara seagama yang telah lama terlupa dan cahaya kebenaran akan menerangi jiwanya, mengisi dahaga kekosongan rohani, menghidupkannya dan menggerakkannya untuk beramal .

Kecelaruan ini menjadikan ramai yang telah lama melalui celupan tarbiah cuba merenggangkan ikatan intima’ perlahan-lahan, sedikit-sedikit dan membawa langkah bersama arus semasa mengejar citi-cita sendiri atau sekurang-kurangnya bersikap tunggu, lihat dan buat sekadarnya. 

Kecelaruan ini juga menjadikan duah hanya menyusun program untuk mendakwa program sudah disusun dan dilaksanakan tetapi tidak memeriksa apakah program itu memenuhi matlamat sebenar kewujudan mereka dalam masyarakat. Semakin tua para duah semakin jauh mereka meresap di dalam sistem yang ada yang secara tabie menyisihkan mereka daripada sistem harakah kerana wujud pertembungan nyata dan bagi menyelesaikan keserbasalahan ini para duah menyendiri daripada matlamat harakah dan melonggarkan ikatan intima’ dengan pelbagai alasan. 

Kecelaruan ini juga melahirkan kekecewaan sesetengah duah, kehilangan siqqah, melemahkan taat dan akhirnya juga menyendiri dengan arus baru yang diyakini sama ada dengan nama-nama baru ataupun tidak bernama, sama ada dengan mendiamkan lidahnya atau dengan tohmahan dan takwil . 

Apapun kecelaruan yang wujud adalah akibat pentarbiayahan yang tidak matang. Akibat futur setelah berjuang. Akibat ada yang tersilap meletakkan amanah kepada bukan ahlinya. Akibat  para duah tidak sepakat dalam banyak perkara tetapi ia ditoleransikan kerana ada kebimbangan yang disangkakan. Akibat harakah yang sudah berhenti bergerak, berhenti mengagihkan kerja, berhenti memberi kepercayaan, akibat slogan-slogan lain yang tidak ditajarrudkan. Segala-galanya ini menjadikan harakah berhenti bergerak atau terlalu perlahan yang menjadikan duah mempunyai banyak masa kosong yang akhirnya di agihkan kesektor lain berasas ijtihad fardi.

Apabila pintu ijtihad dibuka luas maka banyaklah perbezaan pendapat dan amalan fardi dengan dakwaan berasaskan fikrah jamaah juga. 

Jika duah duduk seketika, membuang seluruh baju perisai yang dipakainya dan membuat muhasabah dengan penuh ikhlas bersoal jawab segala yang terbuku, tersalah faham dan mengemukakan ijtihad masing-masing untuk diperdebatkan secara terbuka dengan niat mencari kebenaran yang terbaik, dengan melihat asset yang ada, matlamat, kekuatan, kelemahan, peluang, meraikan uruf bersama, perkara yang sabit dan perkara yang berubah, keputusan-keputusan yang disepakati yang digazetkan dan segala-galanya maka gerhana ini in sya Allah akan berakhir.

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: