Home > Uncategorized > Seminar Keusahawanan

Seminar Keusahawanan

poster_spkkr2

Categories: Uncategorized
  1. January 3, 2010 at 4:54 am

    salam ust…

    saya nak tya apa komen ust tang MLM… bila baca dkt blog ust zaharuddin, dia lbh x galak umat islam ni msk tuhh.. byk syubahat… sya ni pun dah pening2, sya ada daftar dkt 1 biznes ni lbh kurang mcm MLM, tp ada pbezaan sbb biznes tuhh kita beli produknyer. lagipun produk baik tuk kesihatan so x salah dlm hukum agamakan kalo kita join sbb kita guna produk tuh tuk kesihatan, mcm sya mak sya darah tgi n produk tuh baik tuk darah tgi n dgn niat nak tmbah pdpatan nak tolong sara orgtua dgn lbh baik n teratur… apa komen ust tang biznes mcm tuhh?

  2. renungan2u
    January 3, 2010 at 10:03 am

    mlm.. adalah kaedah pemasaran, bukan objektif perniagaan.

    Jika mlm hanya sekadar kaedah pemasaran dan objektifnya untuk menjual produk2 tertentu sudah tentu halal.

    Tidak salah leader dibayar untuk upah pemasaran, membuat rekruitment dan training selain kenutungan harga barangan yang dijual.

    Tetapi jika mlm menjadi matlamat untuk mendapat keuntungan tanpa wujud barang yang sah dan halal yang diperdagangkan hukumnya haramlah akad jual beli itu sebab tidak wujud pertukaran barang dan manfaat nyata.

    Begitu juga keuntungan yang dikaut semata-mata dengan penajaan networking tetapi tidak wujud sebarang pertukaran manfaat bagi saya adalah haram sebab tidak wujud barang yang dijual sebenarnya dalam akad tersebut..

    kerana kekayaan hanya dikutip melalui mengajak orang bawah membuat bayaran kepada satu sistem networking yang dibeli.. kemudian sistem itu dijualkan kepada orang bawah pula.. sedangkan tidak ada manfaat yang dijual selain helah untuk menjana wang..

    wallahua’lam.

  3. January 8, 2010 at 3:23 am

    ntah le ust.. sue pun ade masuk MLM ni tp yg sue ikut tuhh kita kena beli produk (buah manggis), dkt situ ader nilai gak biznes ni sbb ader produk kesihatan..sue masuk pun nak tambah income tuk tolong makayah yg dah tua.. n produk tuhh, leh bg mak yg mang sakit darah tgi… cuma yg sue susah nak jelas pd org sbb ramai sgt yg cakap MLM salah dlm agama…yg plg teruk tuhh bila ckp sistm MLM ni bg untg cuma org atas, kan ikut level2..he3.. n org bawah yg keje teruk tp utg dpt pd yg atas… mcmne nak bg ubah pandangan org pada yg anti MLM ni, mksud sue biz MLM yg ada produk..

  4. renungan2u
    March 14, 2010 at 12:43 pm

    sebenarnya banyak MLM yang hanya menjadikan produk sebagai alat untuk mengaut keuntungan berganda melalui sistem mlm yang menjana pendapatan berasaskan bayaran kemasukan dan harga barang yang agak tinggi..

    kadang2 khasiat barangan makanan kesiahatn itu pula tidak melalui proses klinikal bagi membuktikan ia benar-benar berkesn untuk seseuatu penyakit tetapi hanya sekadar testimoni-testimoni tertentu kepada orang-orang tertentu.Seperti yang kita maklum bahawa untuk merawat apa-apa penyakit kita perlu mendapat nasihat doktor yang pakar dalam bidang tersebut.

    kemudian ramai ahli Masyarakat yang tidak mempunyai kekuatan dan kemampuan membuat pemasaran telah gagal dalam bisnes ini dan mengalami kerugian ribuan ringit..

    keadaan ini menjadikan bdang MLM ini mendapat nama buruk dan sesetengah ilmuan Malaysia mengharamkan berdasarkan ciri-ciri yang dilihat menindas orang bawahan.

    kalau anti benar2 hendak berniaga jom sertai saya di etiqa takaful..

    • Julaibeeb
      May 28, 2010 at 12:47 am

      hehe..ust ajtik etiqa ye? kalau takaful ikhlas ngan etiqa ade beza x?maksud ana dari segi komisyen yg diberikan..:)
      maaf lari topik..

      • renungan2u
        May 28, 2010 at 4:21 am

        saya tak tahu pulak komisyen dalam takaful ikhlas macamana..

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: