Home > al-Quran, Fiqh Seerah > Salaf dan al-Quran.

Salaf dan al-Quran.

Generasi salaf di namakan Syed Qutub sebagai generasi al-Quaran yang unggul. Mereka adalah generasi yang mendapat pendidikan terus daripada Allah SWT menerusi al-Quran. Mereka amat merasai Allah sentiasa mendidik, menegur, mengkritik, mengarah, membetulkan dan menunjuk jalan dalam segenap kehidupan mereka. Manhaj mereka merupakan manhaj yang sebenar yang boleh mengembalikan kegemilangan ummah jika ummah mengikutinya.

” Umat hari ini tidak mungkin dapat diperbaiki melainkan dengan cara umat terdahulu diperbaiki” Imam Hassan al-Banna.

Syed Qutub menyimpulkan manhaj tersebut dalam tiga noktah:

1. Manhaj menerima wahyu dengan tujuan untuk beramal.

2. Meninggalkan seluruh neraca fikir jahiliah, aqidah, akhlak dan segalanya dengan tidak lagi kembali kepadanya.

3. Mempelajari sepuluh ayat al-Quran beransur-ansur dan beramal sebelum mempelajari sepuluh ayat yang baru.

Mereka membaca al-Quran bukan sekadar membaca dengan tujuan mendapat pahala, berkat atau pendinding daripada hantu syaitan tetapi mereka membacanya dengan merenung dan mengeluarkan pengajaran untuk difahami dan dilaksanakan dalam kehidupan mereka siang dan malam.

Apabila setiap orang di kalangan mereka membaca al-Quran mereka meyakini bahawa Allah sedang berkata-kata kepadanya, melihatnya memerintah dan melarangnya.

Bagaimanakah ulama hari ini mendidik masyarakat? Betulkah manhaj mereka? Bagaimanakah bimbingan mereka dalam beramal dengan al-Quran?

Berapa ramai umat Islam hari ini yang telah Islam sejak dilahirkan dan menjangkau umur 80an tetapi tidak memahami ayat-ayat al-Quran. Mereka hanya membaca al-Quran dengan tujuan menikmati keindahan lagunya, membaca al-Quran semata-mata mengumpul ganjaran pahala, mengambil berkat, menjadi jampi tetapi melupai langsung tujuan sebenar al-Quran diturunkan. Apakah mereka merasa cukup dengan hanya menganut Islam secara warisan yang diwarisi daripada nenek moyang?

Allah berfirman bermaksud:

” Inilah al-Kitab, yang tiada keraguan padanya, menjadi petunjuk kepada orang-orang yang bertakwa”. al-Baqarah, 2.

Setiap minggu khatib akan berseru ” Bertakwalah kamu kepada Allah..” sejak ratusan tahun lalu. Apakah orang-orang yang bertakwa ini benar-benar mengambil al-Quran sebagaimana Salaf beradab dengan al-Quran atau adakah solat, puasa, zakat dan haji yang mereka tunaikan belum benar-benar menjadikan mereka orang yang bertakwa?

Imam al-Banna berkata: ” Aku hairan melihat umat Islam hari ini, mereka berjalan di dalam kegelapan malam melangkah tanpa panduan sedangkan ditangan mereka terdapat lampu suluh tetapi tidak dinyalakan.. dan lampu itu adalah al-Quran”.

Saya bimbang umat kini masih diselaputi kufur dan takbur. Apabila mereka membaca ayat-ayat al-Quran mereka hanya melihat kelemahan orang lain tetapi tidak memeriksa hati dan jiwa mereka terlebih dahulu. Mereka gemar menganalisa kesilapan orang lain tetapi tidak menganalisa diri sendiri. Mereka gemar menyalahkan orang lain tetapi tidak menyalah diri sendiri terlebih dahulu.

Sebenarnya inilah tradisi orientalis dan metodologi mereka dalam mengkaji Islam. Mengkaji dengan tujuan mencari kelemahan untuk dijadikan senjata bagi memerangi Islam. Mungkin juga mereka tersilap dalam menggunakan metodologi Jarh wa ta’dil yang dipakai oleh ulama rijal hadis yang asalnya bertujuan untuk memastikan kesahan sesuatu hadis tetapi digunakan untuk mencari kelemahan orang lain.

Keikhlasan generasi Salaf dalam meletakkan diri sanubari mereka dihadapan al-Quran untuk dibedah dan dirawat menjadikan mereka berubah menjadi generasi yang unggul di dalam sejarah umat Islam.

Sebaliknya umat khalaf sudah melupai maksud al-Quran dan ditipu oleh bisikan Iblis. Mereka suka dipuji lalu memuji diri sendiri jika tidak ada orang memuji. Mereka suka dimuliakan, diberi hadiah dan anugerah kerana jasa-jasa mereka. Mereka merasa marah apabila kesalahan mereka dinasihati dan ditegur dengan membalas tuduhan dan kutukan atau tidak mampu menahan kemerahan wajah akibat bara amarah. Mereka bangun mengutuk diri dikhalayak dengan harapan dinafikan dan diiktiraf kebaikannya mereka gembira apabilan teman seperjuangan dikutuk dihadapannya dan dia merasa dirinya lebih baik dan mulia.

Inilah enam perangkap Iblis yang menghilangkan nilai mereka di sisi Allah dan menjadikan mereka gagal dalam perjuangan mereka.

Categories: al-Quran, Fiqh Seerah
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: